Om Toyota Norge

Det er 50 år siden de første Toyota Crown ble losset på havna i Oslo - og innledet det som må kalles et bileventyr i Norge. På fem tiår har Toyota etablert seg som en av de lendende aktørene i bilbransjen. Mer enn 650.000 Toyota er solgt i Norge siden starten.

Fra 0 til 650 000

Det tok atten år å selge de første 100.000 Toyota i Norge. Først i 1982 ble denne milepælen markert. Så seks år senere ble bil nummer 200.000 levert, i 1988. De elendige salgsårene på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet sørget for at det skulle ta 8 år før neste hundre tusen ble passert. Toyota nummer 300.000 i Norge ble levert i 1996. Så kom det er sterk Toyota-periode, og i 2002 ble milepælen 400.000 biler markert. I 2006 hadde Toyota levert totalt en halv million biler her i landet og 600.000 ble passert i 2011. Toyota-salget i Norge har vært et eventyr. Helt siden Toyota kom opp på en tosifret markedsandel, for første gang i 1985 har merket ligget på andeler fra 10,6% og oppover.

Toppåret 2002

2002 er det foreløpige toppåret med en andel på hele 15,83%. De siste årene har fraværet av store volumselgere på varebilsiden redusert andelen, men den har ligget over 11 prosent. Det helt utrolige ”jappeåret” 1986 ga et salg på 27.580 biler for Toyota – en rekord som noen nok trodde ville bli stående for alltid. Men i 2007 sørget nye avgiftsregler for fantomsalg – og hele 27.994 biler ble levert. Det dårligste salgsåret i moderne tid kom i 1989 med bare 9098 solgte biler. Da var det trange tider i norsk bilbransje, men Toyota var markedsleder.

Ingen hadde hørt om Toyota

Den aller første Toyota Crownen var på gjestevisitt i Norge ettersommeren i 1963. Den danske Skoda-importøren Erla hadde innledet et samarbeidet med totalt ukjente Toyota Motor Corporation i Japan. Nå ville de ha den norske Skodaimportøren med på laget, som sin underleverandør i Norge. F. E. Dahl & Co A/S hadde gjort det ganske brukbart med Skoda de siste årene, etter at de hadde forsøkt seg på mange forskjellige bilmerker. Men etter at bilsalget i Norge ble frigitt tre år tidligere var ikke Skoda helt det samme lenger. Nye ben å stå på var ofte på dagsordenen i det norske bilselskapet. F. E. Dahl sa ja til sin danske forbindelse. Fem biler ble bestilt samme høst og de ankom Oslo sent på året. Eventyret var i gang.